Mindfulness is uren zitten in een speciale houding (Mindfulness Misverstand #8)

photo-1600618528240-fb9fc964b853

Sinds 2007 heeft mindfulness een speciaal plekje gekregen in mijn leven. Het is een manier om bewuster in het leven te staan. Toch bestaan er heel wat misverstanden rond Mindfulness en die wil ik graag verduidelijken in de reeks "de 10 grootste mindfulness misverstanden". 

In dit artikel heb ik het over dit misverstand:


Misverstand #8: Mindfulness is uren zitten in een speciale houding

Wie mindfulness via meditatie wil beoefenen, denkt misschien automatisch aan een zittende meditatiehouding. De benen gekruist en de handpalmen naar boven gericht.

Dit hoeft uiteraard helemaal niet. Deze gekende meditatiehouding heeft zijn oorsprong in het Oosten, waar men met heel veel mensen op kleine ruimtes leeft. Men zit er op de grond met de intentie zo weinig mogelijk ruimte in te nemen. Je hoeft deze houding dus helemaal niet over te nemen.

Belangrijk is dat je een houding aanneemt die gemakkelijk is voor jou, die je de duur van je meditatie kunt aannemen. Je kan ook al stappend mediteren of liggend of hoe je maar wil. Je kunt mediteren tijdens de afwas, als je van punt a naar punt b gaat, etc…

Mediteren doe je door met al je aandacht te blijven bij wat je bezig bent. Je kunt dus heel de dag door mediteren: bij een gesprek blijf je bij het gesprek, bij een verplaatsing blijf je bij die verplaatsing, …

Dwaal je in andere gedachten, dan benoem je dit en kom je terug naar jouw handeling van dat moment.


Hoe lang moet je mediteren?

Bij een meditatieoefening bepaal je op voorhand de duurtijd van de meditatie. Wanneer ik een meditatie start met de intentie om 30 minuten stil te zitten, gebeurt het wel eens dat ik na enkele minuten al voel dat ik helemaal geen zin heb. Ik zou dan het liefst onmiddellijk stoppen. Die meditatie kan dan gaan over de vraag “wat maakt dat ik geen zin heb”? Is het ongeduld, stress, irritatie, opwinding, … . Zo word ik bewust van wat er op dat moment is en kan ik een volgende stap zetten.

Gedurende een dag kun je ook korte mini-meditaties houden van 2 a 3 minuten. Ideaal om even tot jezelf te komen en te voelen hoe je erbij zit. Je kunt die mini-meditaties inbouwen in je dagelijkse agenda (bv: telkens bij het tandenpoetsen, voor elke maaltijd, voor een vergadering start, voor elke cliênt/klant die je ontmoet, …).

Ooit vroeg een leerling aan de Boeddha hoelang je moet mediteren om het heel goed te doen. De Boeddha antwoordde: normaal gezien volstaat een half uurtje per dag, tenzij je het erg druk hebt: dan is een uurtje voldoende :-) 


Lees ook de andere Mindfulness Misverstanden:

  1. Mindfulness is voor zweverige types 
  2. Mindfulness doe je om te ontspannen 
  3. Door Mindfulness stop je met het maken van plannen in de toekomst 
  4. Mindfulness is voor en door Boeddhisten 
  5. Dankzij mindfulness heb je nooit meer stress of een depressie
  6. Door mindfulness meditatie loop je weg van de werkelijkheid
  7. Door mediteren stop je met denken
  8. Mindfulness is urenlang stilzitten in een speciale houding
  9. Mindfulness geeft je steeds weer nieuwe inzichten
  10. Mindfulness is de waarheid

Of het artikel: Mindfulness: een inleiding voor beginners


Klaar voor meer Mindfulness in je leven?

Mindfulness voor het leven

Mindfulness Voor Het Leven

Stop, adem en ga gefocust verder. Stuur je gedachten, gedrag en beleving. Let op: mindfulness verandert je leven. Deze training toont jou hoe.

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie plaatst!

Laat een reactie achter

Welke type hoogvlieger ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en waardevolle tips. 

Doe de test