Waarom je meer aan jezelf mag denken

photo-1491438590914-bc09fcaaf77a

Nathalie is een vrouwelijke manager van een vrij groot bedrijf uit Brussel. Ze is 34 jaar en heeft intussen al behoorlijk wat carrière gemaakt. Ze is erg goed in haar job, mede dankzij haar inzet en haar talent om erg empathisch en zorgend te zijn voor klanten en collega’s. Bovendien is ze mama van twee jonge kindjes en is ze gehuwd met Johan, ook een erg drukbezette man.

Ze wil alles in haar leven goed doen, het liefst eigenlijk perfect: een goede manager, een goede mama, een goede partner, een goede vriendin, een goede dochter, een goede buurvrouw, …  

Je kunt enkel goed voor anderen zorgen, als je goed voor jezelf zorgt


Wellicht herken je het verhaal van Nathalie wel. Dankzij jouw talent en ambitie ben je in staat om fantastische resultaten neer te zetten. Je voelt heel snel aan wat andere mensen willen of wensen, en je speelt daar handig op in. 

Maar vaak ben je zo druk bezig met te zorgen voor anderen dat je jezelf vergeten. Een mooie metafoor voor het belang eerst voor jezelf te zorgen zijn de veiligheidsinstructies in het vliegtuig. De hostessen leggen je uit dat wanneer het vliegtuig in een noodsituatie terecht komt de luchtmaskers uit het plafond komen.

Belangrijk hierbij is dat je eerst jezelf moet voorzien van zuurstof en dat je dan pas je buur mag helpen. Je kan pas echt goed voor een ander zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Het verhaal van Nathalie is je wellicht niet onbekend. Net zoals Nathalie geef jij eerst om anderen en vergeet je soms (of nogal veel) jezelf. Misschien ervaar je zelf daardoor ook erg de nood om eindelijk wat rust en wat ruimte voor jezelf te hebben.

Eenmaal de batterij leeg is, moet ze opgeladen worden, anders val je stil.

Vaak betekent dat dat je op den duur het gevoel krijgt dat je opgeslorpt wordt door alles rondom jou zoals je werk, je kinderen, je ouders. Je wordt erg prikkelbaar en je hebt het gevoel heel erg gestresst te zijn.


Hoe doe je dat: “beter voor jezelf zorgen"?

Eerst en vooral moeten we leren begrijpen waarom we voor anderen zorgen en hierbij vaak zelf over onze eigen grens gaan. Mensenwerkers, zoals jij en ik, zijn heel vaak mensen die in hun kindertijd het talent om met anderen goed samen te werken en ook zorg te dragen voor anderen hebben ontwikkeld.

Uiteraard is dit iets wat voor een bepaalde mate aangeboren is, maar heel vaak hebben deze mensen als kind, bewust of onbewust, iets meegemaakt waardoor ze extra “voelsprieten” hebben ontwikkeld. Hierdoor zijn ze enorm empathisch en zorgend geworden.

Nathalie had een onbezorgde jeugd tot de leeftijd van 8 jaar. Haar moeder werd toen erg ziek en als oudste in het gezin begon ze voor haar mama, zusje en zelfs voor haar papa te zorgen. Niemand vroeg haar dat, het was een automatisch reactie van haar. Haar mama is gelukkig enkele jaren later genezen verklaard, maar het had een enorme impact om haar. Door deze ervaring heeft Nathalie haar talent om “te zorgen voor anderen” verder ontwikkeld. En nu is het ook tijd geworden dan Nathalie veel beter voor zichzelf gaat zorgen. Want de stress en de vermoeidheid van vandaag brachten haar tot bij mij als coach.

Als we begrijpen in welke patronen we stappen, zoals teveel zorg dragen voor anderen en te weinig voor jezelf, dan kun je hier bewuster mee omgaan.


De volgende stap is om een aantal doeltreffende techieken te implementeren


1. Maak tijd voor jezelf en plan het in

In je agenda bouw je elke dag tijd in voor jezelf. Als jij je tijd niet bepaald, dan doet iemand het anders wel. Ik maak gebruik van de “ideale week”, waarbij ik elke dag tijd inplan voor mijn dagelijkse gewoontes zoals gezin, meditatie, sport en communicatie. In een volgend artikel, zal ik stap voor stap met jou een ideale week uitbouwen. Iets om naar uit te kijken!


2. Zet een timer

Laat op vaste tijdstippen van de dag een timer afgaan. En stel vervolgens de vraag: “wat heb ik nu nodig”? Wellicht ben je op dat moment zo druk bezig, dat je niet eens door hebt dat je lichaam iets nodig heeft, zoals naar het toilet gaan, iets eten, even niks doen en gewoon zitten, enzo …


3. Start met bewegen en eet gezonde voeding

Wandelen is de beste en simpelste remedie voor alles. Het bevordert je bloedsomloop, geeft je metabolisme een boost en het maakt endorfines vrij waardoor je je beter voelt.  Als je dit dan ook nog eens combineert met voeding die goed voor je is, ben je veel beter gewapend tegen de stress van elke dag.


4. Bouw en plan dagelijkse gewoontes

Je hebt vast al heel wat dagelijkse gewoontes of routines. Dingen die je doet waarbij je niet hoeft na te denken. Het voordeel van gewoontes is dat je geen energie verspilt met “bepalen of je het wil” of “hoe je het moet doen”. Denk maar aan tandenpoetsen. Het is mogelijk om vrijwel van alles een routine te maken: gezond ontbijt, lopen, mediteren, lezen, tijd nemen voor jezelf, etc … Hoe je succesvol nieuwe gewoontes bouwt, zal ik in de komende weken uitgebreider bij stil staan.


5. Wees vriendelijk voor jezelf

Als je bent zoals Nathalie, dan ben je wellicht ook iemand die perfectionistisch is en iemand die erg streng is voor jezelf. Milder worden doe je door eerste en vooral op te merken dat je een streng idee hebt over jezelf en dan dat idee om te buigen in iets positief of constructiefs. Er zijn heel wat coole mindhacks (trucjes om meer gedaan te krijgen met je brein) die je helpen om minder streng te zijn voor jezelf of anderen en je toelaten om vriendelijker te zijn voor jezelf. Hoe dat precies in z'n werk gaat, dat vertel ik je in een van de komende artikels.

Als je als mensenwerker goed zorg draagt voor jezelf, dan zullen anderen hier wel bij varen. 


Actie: welke tip ga jij NU uitvoeren?

Geef jouw reactie:

3 berichten

Belinda Broché

Heel leerzaam...ik ga daar toch wat aan werken. Dank u.
Lees verder
Lees minder
veel succes, dank !
Lees verder
Lees minder

Amai, confronterend, ik loop inderdaad vaak lang met een volle blaas rond. Ik ga er komaf mee maken. Zeeer nuttige tips

Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.