Hoe je meer tijd krijgt voor jezelf dankzij het bouwen van je ideale week

photo-1506485338023-6ce5f36692df

Stel je voor dat je helemaal controle hebt over jouw agenda: je bepaalt zelf wat je doet en ook wanneer je het doet. Je denkt enkel aan jezelf en aan wat jij wil doen of bereiken. Kortom, je leeft jouw ideale week. Hoe zou dat zijn? Juist, ik hoor het je tot hier denken: fantastisch!

Ben je iemand die veel rekening houdt met anderen? Dan is er wellicht weinig tijd over om je eigen ding te kunnen doen. Tijd om je bezig te houden met hobby’s, sport, “me-time” … die zaken verdwijnen dan ook vaak als eerste uit je agenda. Na verloop van tijd schieten enkel nog die activiteiten over die met het werk of “zorgen voor anderen” te maken hebben.

Maar je hebt altijd een keuze in het leven. Of je leeft je leven volgens wat er zich aandient, of je leeft met een doel voor ogen en je zet de nodige stappen om dat doel te bereiken.

De twee manieren zijn beide meer dan ok. Maar ik kies er bewust voor om te leven volgens de doelen die ik wil bereiken. Om die doelen te bereiken heb ik tijd nodig, tijd die ik ook bewust plan. 

In dit artikel help ik je stap voor stap om jouw ideale week te bouwen. Het resultaat is een structuur in de vorm van een agenda met blokken tijd voor wat jij belangrijk vindt. Op deze manier bepaal je voor jezelf wat jij prioritair vindt en wanneer een activiteit het best past in de dag.


Handleiding Ideale Week


1. De start: brainstorm

Om te starten, maken we tijd om op te schrijven welke activiteiten je graag wil doen of waar je tijd voor moet maken. Mijn agenda moet zeker volgende activiteiten bevatten:

  • joggen
  • wandelen
  • eten met gezin (ochtend en avond)
  • 1 leuke activiteit/gezinsactiviteit
  • mail en telefoon verwerken
  • schrijven / bloggen
  • sociale media onderhouden

Vergeet niet te denken aan hoe het nu is en wat je mist in je leven! Check eens je huidige ochtenden, hoe verlopen die momenteel en wat wil je eraan toevoegen? Bekijk eens je avonden, ben je er tevreden over en wat wil je anders? Zijn er bepaalde zaken die je graag wil, maar waar je nu niet aan toekomt? Schrijf dit allemaal in een lijstje en beperk jezelf vooral niet door de overtuiging dat het niet mogelijk is.


2. Bepaal tijd en frequentie

Kies nu welke activiteiten je zal doen tijdens de week, hoeveel tijd ze kosten en hoe vaak je ze wil inplannen. Voor mij betekent dit: Dagelijks:

  • een power uur (vrij van alle afleiding voor dat ene prioritaire ding): 1 uur
  • cardio- of spiertraining + persoonlijke verzorging: 1 uur
  • mail en communicatie: 1 uur
  • ontbijt met gezin en kindjes naar school brengen: 1 uur

Wekelijks:

  • looptraining op zondag (3 uur)


3. Plan het in

Om te beginnen maak je een EXTRA kalender. Het is immers een ideale week. We gaan streven om de ideale week te beleven, maar … het is niet altijd mogelijk. Daarom kiezen we voor een agenda die we als “sjabloon” gebruiken. Je bouwt al je afspraken rond de “ideale week”.

Ik werk met Google Calendar. Het voordeel hier is dat je verschillende agenda’s kunt aanmaken. Die krijgen verschillende kleuren en je kunt ze ook onzichtbaar maken. Ik heb op dit moment 5 verschillende agenda’s:

  • mijn gewone agenda
  • gezinsagenda
  • lunchkalender
  • afspraken in mijn praktijk
  • mijn ideale week

Dit is ook mogelijk met Ical, of outlook kalender, … Je kunt dit uiteraard ook doen met een papieren kalender, al is dat iets omslachtiger. Ik toon je mijn ideale week. Dit is uiteraard erg persoonlijk en kun je niet zomaar overnemen, omdat dit rekening houdt met wat ik belangrijk vind en hoe mijn bioritme werkt. Ik ben bijvoorbeeld een ochtendmens, ik sta graag vroeg op en heb ’s morgens ontzettend veel aan mijn ‘power uur’. Je merkt misschien op in mijn ideale week dat ik spreek over een “power uur”. Tijdens mijn power uur doe ik dat ene ding dat ik moet gedaan hebben om blij te zijn met mijn dag. Je kent dat wel: dingen waarvan je de neiging hebt om ze op de lange baan te schuiven, of dingen die echt af moeten. Daarvoor gebruik ik mijn power uur.


4. Leef er naar

Nu is het een kwestie van je eigen structuur te volgen. Je zal merken dat het niet altijd lukt. Bepaalde vergaderingen of afspraken zullen nu eenmaal plaatsvinden op een moment van je ideale week. Dat is geen ramp, je kunt schuiven met je blokken of je kunt al eens iets overslaan. Bovendien zul je nog meer vruchten plukken van je ideale week, als je elke week even tijd neemt om de komende week te plannen (met al je todo's) rondom jouw nieuwe structuur. Veel succes!


Actie: Welke activiteit mag zeker niet ontbreken in jouw ideale week?

Geef jouw reactie:

2 berichten

Ik vind de blog goed, maar ik kan de site niet openen voor de ideale week. Grtjs Arianne
Lees verder
Lees minder
dank je wel voor je feedback, ik heb het aangepast
Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.