Een leven zonder STRESS? 7 tips om negatieve stress te verminderen

photo-1493836512294-502baa1986e2

Af en toe moet een mens het "aan de lijve" ervaren dat het beter kan. 's Morgens uitgeput wakker worden, snel geïrriteerd of gefrustreerd zijn, overal in je lichaam spanning voelen, ... kortom STRESS! Kleine gewoontes in je dagelijks leven kunnen een erg grote impact hebben op je stressniveau.


Positieve en negatieve stress

Positieve stress helpt je om beter te presteren, om goed te handelen in moeilijke situaties.  Wanneer je om een of andere reden minder adequaat gaat reageren op positieve stress, dan verhoogt de spanning. Alle positieve effecten van de positieve stress gaan verloren en de mogelijkheden om beter te presteren gaan verloren. Dan spreken we van negatieve stress.


7 tips om de negatieve stress te minderen. 


1. Focus op je lichaam en herken de signalen

Ik wil in de toekomst (terug) meer aandacht schenken aan "voelen". Af en toe tijd maken in drukke periodes om te voelen hoe ik erbij zit. Dit ga ik doen door Mindfulness terug wat meer plaats te geven in mijn leven.

2. Evenwicht tussen spanning en ontspanning

Werken doe ik super graag, maar vaak overdrijf ik hierin. In drukke periodes start mijn werkdag om 7 uur en stopt ze als ik ga slapen.  Naast werk zal ik tijd vrijmaken om leuke dingen te doen samen met mijn gezin, familie en vrienden. Er staan al heel wat leuke activiteiten op de planning!


3. Gezonde nachtrust

Een gezonde nachtrust start niet alleen bij "op tijd gaan slapen", maar bij wat je 2 uur voor je gaat slapen doet. Ideaal zou zijn om in die tijd een rustige activiteit te plannen (zoals lezen of tv kijken), niks meer te eten en alcoholische of cafeïnerijke dranken te drinken. Hier gaan we dan ook voor!


4. Gezonde voeding en drank

Ik kan echt genieten van lekker eten en drinken. Maar aan de andere kant heb ik ook erg veel voldoening als ik me goed in mijn vel voel, als ik niet teveel weeg en mijn conditie op peil is. Het zijn keuzes die je moet maken. In functie van een stressvrij leventje is de keuze snel gemaakt.


5. Gezond bewegen

Joggen doe ik super graag. Ik heb intussen heel wat halve en een hele marathon gelopen en dat wil ik in de toekomst zeker nog doen. Vreemd genoeg is gezond bewegen het eerste wat bij mij wegvalt in drukke periodes. In de komende periode ga ik aandacht schenken aan voldoende gezonde lichaamsbeweging.


6. Maak tijd om op adem te komen

Tijdens drukke dagen is het echt belangrijk om ook tijdens de dag op adem te komen. Korte pauzes helpen je niet alleen om daarna terug met volle focus te kunnen werken, ze helpen ook om je stresspeil om laag te brengen. Daarom plan ik vanaf nu ook pauzes in en gebruk ik ze ook om pauze te nemen, dus niet om snel nog een telefoontje te doen of om emails te checken.

7. Zorg voor sociaal contact

Sociaal contact, lachen en plezier maken zorgt voor ontspanning. Ik ben super blij met mijn vrienden en kennissenkring en ik kan ongelofelijk genieten van die momenten dat we samen plezier maken.

8. Extra tip: Neem het leven niet te serieus

En als laatste tip kan enkel enkel maar zeggen: geniet van de kleine momentjes en neem het leven niet te serieus... Stel jezelf de vraag: "wat me vandaag stress geeft, zal het dat binnen een jaar nog doen"? Kijk met mildheid naar jezelf en accepteer wat je niet kunt veranderen.


VRAAG: Welke tips kun jij er nog aan toevoegen om te leven zonder negatieve stress?

Geef jouw reactie:

4 berichten

Laat je uitdagen en motiveren door anderen, maar focus je op je eigen resultaten en tempo :-)
Lees verder
Lees minder
Ja, helemaal juist! Mooi gezegd! :-)
Lees verder
Lees minder
Doe ook eens iets vrijwillig voor een ander, geeft je een positief gevoel en maakt de maatschappij MOOIER !!!
Lees verder
Lees minder
Inderdaad Jessica :-) Thx
Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.