Zo krijg je jouw hoofd leeg en stop je met piekeren

Heb jij ook zo’n last van gepieker? Zou je wel eens wat rust willen in je hoofd, al was het maar voor even? Wellicht wel … en je bent zeker niet alleen. Het is een van de top 5 klachten die mensen uiten in mijn praktijk. Net daarom heb ik een online training gemaakt: Minder Piekeren, Meer Bereiken.

In dit artikel wil ik je alvast inspireren hoe je jouw hoofd leegmaakt en hoe je stopt met piekeren.

Piekeren

Wat is nu eigenlijk piekeren?

Veel mensen maken zich zorgen en hebben bepaalde gedachten over dingen die kunnen gebeuren maar die waarschijnlijk nooit gaan gebeuren. Vaak gaan ze ook over het verleden. De precieze definitie luidt: "piekergedachten zijn steeds terugkerende negatieve gedachten over problemen of dingen die je als negatief ervaart."

Piekeren kan je focus en concentratie wegnemen en je zicht vertroebelen. Hierdoor kun je je niet concentreren op de dingen die je moet doen, zoals je werk. Wij gebruiken ons verstand voor veel nuttige dingen, maar hierna moeten we het weer opbergen, anders loop je de kans slaaf te worden van je eigen verstand. Gebruik je verstand als dienaar.

Lang leve de stilte

Als kind kon ik vroeger niet met de stilte om, mijn vader ook niet. Als mijn vader wakker werd, was de radio opzetten het eerste wat hij deed. Mijn moeder werd als tweede wakker. Zij zette de radio stiller. Daarna stond ik op. De radio weer wat luider … waarop mijn broer de radio weer wat stiller zette. Ik denk dat het destijds een vorm van afleiding moet geweest zijn. Zolang je bezig bent of geluiden hoort, ben je minder bezig met de stemmetjes in je hoofd.

Nu, zoveel jaren later, kan ik echt genieten van de stilte. Echt stil is het nooit, tenzij je bovenop een berg staat... en dan nog hoor je wellicht de wind.

Mindfulness als instrument tegen piekeren

Mensen die veel piekeren, hebben zeker en vast baat bij mindfulness. Piekeren is met je aandacht gaan naar dingen uit het verleden of naar gebeurtenissen in de toekomst. Piekeren is voorwaarts fantaseren over dingen die wellicht nooit zullen gebeuren. Dankzij mindfulness training leer je je aandacht te trainen en leer je dus telkens je in een piekerbui bent dit op te merken en terug te komen naar wat belangrijk is.

Gezondheidsvoordelen van meditatie

Meditatie wint jaar na jaar aan populariteit. En met reden, er zijn heel veel gezondheidsvoordelen:
  • ontspannen van je lichaam
  • verminderen van stress en het risico op verschillende ziekten
  • verbeteren van je welzijn
  • maken van nieuwe verbindingen in de hersenen
  • verlagen van de bloeddruk
  • verlichten van angsten
  • levenskwaliteit verbeteren bij mensen met pijn
  • ...

Effectiviteit van mindfulness wetenschappelijk onderbouwd

Mindfulness is een ruimer begrip dan mediteren. Het is volledig aanwezig zijn in het hier en nu. Een moment waarin we enkel bezig zijn met dat waar we op dat moment mee bezig zijn. Mindfulness staat loodrecht tegenover de “automatische piloot” waarbij we op routine draaien en onze geest met iets anders bezig is. Waarbij we niet in het nu zijn, maar in verleden of toekomst.

Afgelopen maand verscheen er een studie dat mindfulness effectief de hersenen van gewone mensen verandert en dat ook de gezondheid er een enorme boost van krijgt. In de studie hebben ze 35 werkloze mannen en vrouwen die werk zochten bestudeerd, die last hadden van stress. Zowel hun bloed als hun hersenen werden onderzocht. De ene helft van de proefpersonen werd getraind in de formele mindfulness meditatie, de andere helft kreeg een soort van oefening die gericht was op ontspanning en zichzelf afleiden van stress.

Na de proefperiode werden de mensen opnieuw onderzocht. Alle proefpersonen vertelden dat ze zich frisser voelden en beter in staat waren om met stress om te gaan. Maar bij diegenen die ook de formele mindfulness meditatie aangeleerd hadden, bleek er effectief in de hersenscans ook een verschil te zijn. Er was meer activiteit, of communicatie tussen de delen van het brein die stress gerelateerde reacties doorgeven en andere delen die in verband worden gebracht met focus en kalmte.

Zelfs vier maanden later vertoonden zij die mindfulness uitgeoefend hadden een veel lager niveau van ontstekingswaarden in het bloed, hoewel er toen maar weinig proefpersonen waren die dan nog mediteerden. De onderzoekers geloven dat de veranderingen in het brein bijdragen tot vermindering van ontstekingen. Hoe dit echter in zijn werk gaat, is tot dusver nog onbekend.

Wat kun jij nu al doen om je piekergedachten te stoppen?

1. Het piekerkwartier: luister daarvoor naar de podcast “slaaf van je verstand, tips om met piekeren te stoppen"

2. Stop met piekeren door iets zinvol te doen, doe iets met je handen

3. Doe de breindump: schrijf op waarover je piekert. Op papier is uit je hoofd en bovendien vertraagt schrijven je denken

4. Ga zitten en doe een aandachtsoefening

Starten met mediteren is niet zo eenvoudig als je het "op je eentje" moet doen. Daarom heb ik voor jou een oefening opgenomen die je kunt doen wanneer het jou past.

Neem even de tijd, zet je op een rustige plek en duw op de startknop. Ik vertel je daarna graag wat we gaan doen...



Wil je graag met piekeren stoppen en een boost geven aan je leven, surf dan naar minder piekeren, meer bereiken. Je bent welkom in ons programma!

Meer lezen over dit onderwerp?

Geef jouw reactie:

9 berichten

Dit onderwerp komt als geroepen ! Nu ik me lichamelijk niet zo goed voel, valt me het op dat ik heel veel pieker... Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel, die weer resulteert in nog meer lichamelijke klachten en angst. De geleide meditatie was deugddoend. Ik kijk alvast uit naar jullie webinar komende donderdag. Hartelijk dank !
Lees verder
Lees minder
Dank je wel Hannelore. Heel fijn om je reactie te lezen. Doet me deugd! Je bent meer dan welkom donderdag. Ik kijk er al naar uit! Groetjes Jan
Lees verder
Lees minder
dag Jan, blij dat er een 2de webinar komt over piekeren.Ik pieker heel veel waardoor ik me niet optimaal goed voel.. Al je tips zijn welkom.Tot donderdag.en alvast bedankt! Hartelijke groetjes, corinne
Lees verder
Lees minder
Fijn Corinne, blij je daar te zien! Tot dan
Lees verder
Lees minder
Super onderwerp .... Echt van toepassing .... thx hiervoor Andrea
Lees verder
Lees minder
Graag gedaan Andrea! :-)
Lees verder
Lees minder
Ik ben steeds een grote piekeraar geweest. Veel herkenbare dingen dus! ? Volgens mij veroorzaakt piekeren dan ook angst waarvoor er geen angst moet zijn... Allemaal verloren energie dus! Sinds de komst van onze kindjes is mijn "piekerniveau" gelukkig verminderd! Minder tijd om te piekeren en door slaaptekort misschien ook te moe om te piekeren?! ? Sinds onze nachtrust terug wat beter is, merk ik echter toch weer een lichte toename ih piekeren... "Gevecht" ertegen is echt een blijvend proces heb ik de indruk...
Lees verder
Lees minder
Heel herkenbaar! Binnenkort start opnieuw de training "minder piekeren, meer bereiken" waar we net leren om het gevecht te stoppen. Zeer bevrijdend!
Lees verder
Lees minder
patrick Van den Bergh

Ook billy idols "do You want be hypnotized" kan helpen. Maar ik ben van mijn stress en spanningshoofdpijn afgeraakt door koffie,rode wijn, zuivelproducten, chocolade te laten. Zelfhypnose alleen hielp niet bij mij al raad ik het iedereen aan. Tegenwoordig noemt men dit mindfullness maar geeft hetzelfde resultaat m.i.
Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.