Jouw ervaring: is mindfulness meer dan een hype?

photo-1534413298607-48ba59e8a06d

Heb jij ervaring met mindfulness en wat is jouw mening + ervaring?

Pro's & contra's?

Ik ben benieuwd naar alle reacties, zowel van mensen die mediteren alsook van mensen die het niet willen / kunnen doen. Er is geen juist of fout antwoord (hoewel ik weet dat bepaalde lezers er nogal sterke meningen hebben).

Dit artikel heeft als bedoeling te leren van elkaars ervaringen.

Geef jouw reactie:

10 berichten

Iedereen kent het gevoel wel dat alles je "teveel" wordt, werken, kinderen opvoeden, huishouden doen. Je wil alles perfect in orde willen hebben, je geraakt gefrustreerd en uit balans omdat niets nog vlot blijkt te gaan. Verder aan modderen, het zal wel overgaan? Je luistert niet naar de signalen van je lichaam, negeert ze volkomen en op een dag trekken ze de stekker uit. Dan voel je jezelf al helemaal slecht, niet aan het ideale beeld van de maatschappij voldoen, zelfs niet de perfecte moeder en vrouw die je zou willen zijn. Toch ben ik blij met de burn-out waar ik nu nog midden inzit. De yoga oefeningen en meditatie hebben me dichter bij mezelf gebracht, daar waar ik zo ver van verwijderd was geworden. Het is niet gemakkelijk en het gaat stap voor stap en soms twee stappen terug. Je ogen sluiten, rustig ademen en het wordt wel licht. Cindy
Lees verder
Lees minder
Enige vorm van visualisatie, onder welke vorm dan ook, werkt wat mij betreft positief in op m'n zelfvertrouwen. Het sterkt m'n geloof dat het wel goed komt. En op die manier trek ik gemakkelijker datgene aan dat me helpt bij het bereiken van dit (gevisualiseerd) doel.
Lees verder
Lees minder
Toen ik met m'n burnout geconfronteerd werd, werd ik door m'n huisarts doorverwezen naar dr. Edel Maex van de stresskliniek in Antwerpen. Na een gesprek met hem, ben ik ook aan de training begonnen om eerst terug rust te vinden, te leren accepteren dat het helemaal oké is om gewoon even niets te doen, want dat kon ik gewoon niet meer...Doorheen de training vielen voor mij de puzzelstukjes in elkaar. Ik zag tijdens mijn mediaties en oefeningen dingen die ik ooit gedaan had en die zo destructief naar mezelf toe waren, dat ik er achteraf niet van schrok dat ik uiteindelijk in een fikse burnout belandde. Nu zijn we een goed half jaar verder en ik mediteer niet meer elke dag. Ik geniet nu véél meer van de kleine dingen en ga veel bewuster met de dingen om. Omdat ik, net als Cindy, dichter bij mezelf sta, vang ik nu de signalen op dat het te veel wordt en aanvaard ik ze ook. Ik ga niet meer met knallende migraine lesgeven voor een groep overenthousiaste 10-jarigen :D. Ik heb er veel heil aan gehad en ik probeer regelmatig een aantal oefeningen te doen om dit te blijven behouden. Ik weet ook dat mindfulness niet voor iedereen is weggelegd en ik had er zelf ook een beetje een zweverig beeld van, maar ik heb er wel veel aan (gehad).
Lees verder
Lees minder
Ik zie dat zeker niet als een hype. Integendeel, de hele maatschappij zou er iets aan hebben volgens mij. Waar we de dag van vandaag vooral in de "doe" modus zijn is het heel belangrijk om af en toe eens in de "zijn" modus te zijn. En daarvoor is mediteren toch wel een geschikt middel vind ik. Verder heb ik gemerkt dat mindfulness in het dagdagelijkse leven ook wel zijn plaats heeft. Hoe vaak zijn we niet bezig op automatische piloot of doen we verschillende dingen tegelijk. Of we doen bepaalde dingen die eigenlijk niet goed zijn voor onszelf of anderen, maar staan er gewoon niet bij stil. Door meer bewust te worden van wat er speelt, in het hier en nu, kan het helpen om andere keuzes te maken. Bewustere keuzes te maken. Ik merk dat het me meer inzicht gegeven heeft in mezelf. Ik had het vroeger lastig met het voelen van emoties, last van destructieve gedachten, mijn gedrag dat dan ook wel destructief kon zijn. Heb intussen mijn emoties beter leren kennen en kan er ook al beter mee omgaan. Ik merk ook nog destructieve gedachten op, maar kan er al beter afstand van nemen en neem ze ook niet meer aan voor "de waarheid". Daardoor is de drang naar destructief gedrag ook veel verminderd. Naar mijn gevoel zou het zelfs zijn plaats mogen hebben in de scholen omdat in die periode van het leven vaak problemen tot stand komen en dan later in het verdere leven (onbewust) doorwerken.
Lees verder
Lees minder
Hey Jan, interessante vraag .... Wat ik jammer vind is dat het zo'n 'sjieke' naam moet krijgen. Mediteren, mindfulness, zen, ... het heeft ook iets mystieks en mysterieus, 'zweverig' las ik ook in een andere reactie. Ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt. Waar gaat het eigenlijk over? Waar ik lang mee worstelde was het idee dat ik mijn hoofd "moest" leegmaken, dat ik geen enkele gedachte meer mocht hebben. Dat kreeg ik niet voor elkaar en was behoorlijk ontmoedigend. Wat mij nu duidelijk is geworden, is dat ik die gedachten niet stil krijg en dat dat ook heel ok is. Dat het eerder gaat om de gedachten toe te laten en mezelf er niet mee te identificeren. Hetzelfde geldt voor emoties die ik voel. Ik voel niet de behoefte om elke dag op een kussen te gaan zitten en te mediteren. Maar ik ben elke dag wel af en toe eens gewoon stil .... In Stilte Zijn Het is voor mij het in ieder geval zeer heilzaam. En als we naar de essentie gaan van het "in stilte zijn", kan je het moeilijk een hype noemen. Dat is al zo oud als de straat ;) Mensen nemen hun toevlucht naar de stilte als ze die nood voelen, ik denk dat dat altijd wel zal blijven bestaan. groetjes! Mieke
Lees verder
Lees minder
Hallo Jan, Ik leerde mindfulness kennen in 2008 via de gebruikelijke reeks van 8 lessen via Itam. Door een halve longontsteking moest ik er na 4 weken mee stoppen, maar ik realiseer me dat ik er toen ook nog niet rijp voor was. Het legde wellicht wel een basis voor later. Tegenwoordig zie ik het meer als een manier van leven dan een beoefening van meditatie. Zoals ik aandacht besteed aan mijn voeten die de grond raken tijdens het wandelen, bewust vertraag als ik weer eens de neiging heb om me te haasten, bewust aandacht geven aan bezigheden, proberen aanvaarden wat ik niet kan veranderen, regelmatig enkele tellen bewust op mijn ademhaling letten, bij kleine stresssituaties een paar keer diep in en vooral langzaam uitademen... Als ik erg gestresseerd ben of kwaad ben, heb ik die reflex nog niet om mindfull te reageren. Dat hoop ik ooit wel te kunnen, maar voorlopig ben ik tevreden met hoe het is.
Lees verder
Lees minder
Voor mij is Mindfulness even stilstaan. Het gaat over 'zijn' en dat vooral mogen, want in ons dagelijkse leven hollen we en doen we of vinden we dat we moeten doen. ( omwille van onszelf, of omwille van anderen). stilstaan bij het eten, bij het naar buiten kijken, bij het contact met mensen, bij alles wat er die dag je aanbiedt, zowel leuke als minder leuke dingen en die accepteren. Zoals gedachten die opkomen en die te laten voor wat ze zijn, namelijk gedachten. Ze komen en gaan. Voor mij is het weer bewustworden.
Lees verder
Lees minder
Voor mij was de 8 weken training heel waardevol. Ook al beoefen ik deze meditatietechnieken niet meer heel regelmatig, het heeft me geleerd om veel bewuster in het leven te staan. De automatische piloot te herkennen en af te zetten en te genieten van de kleine dingen...
Lees verder
Lees minder
Mij helpt het alleszins! De momenten waarbij mijn stress level omhoog gaat, kan ik dankzij kleine technieken deze naar een normaler niveau laten zakken. Dit vergt uiteraard enige oefening maar wordt een onderdeel van mijn automatismen. Ook in mijn coachings en begeleidingen hebben mindfulness technieken baat.
Lees verder
Lees minder
heel herkenbaar Jago, dank je wel !
Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.