Gun jezelf een pauze! 10 ideeën voor een mini-pauze tijdens de dagelijkse drukte

photo-1607473129381-ca8345af56ac

Hoe gaat het? Wellicht druk, druk, druk?

Het is een maatschappelijk fenomeen en jaar na jaar lijkt het drukker en drukker te worden. We duwen met z’n allen op de gaspedaal en we lijken de rempedaal niet meer te vinden. Totdat we niet anders meer kunnen. We crashen en we belanden in een burn-out of zelfs depressie. De cijfers liegen er niet om. Nog nooit waren zoveel mensen afwezig op het werk omwille van een burn-out.

Ik vertel je niets nieuws als ik zeg dat we het allemaal zo druk hebben, toch? En ik vertel je al zeker helemaal niets nieuws dat pauze belangrijk is, toch? Hoe komt het dat we het onszelf zo weinig gunnen om even tijd te nemen, om even te ontspannen?


Wat maakt pauzeren zo moeilijk?

Groepsdruk is zeker en vast een van de grootste hindernissen om te starten met het nemen van een mini-pauze op het werk. De sociale druk zegt dat je veel moet werken, dat je het druk moet hebben om “erbij te horen”. En dat terwijl we allemaal snakken naar een beetje ademruimte.

Wil je ermee starten, dan zul je dus een klein beetje tegen de stroom in moeten gaan. Daarnaast is tijd een belangrijke factor. We moeten zoveel, de prestatiedruk is zo hoog dat we vergeten om goed voor onszelf te zorgen. Het lijkt alsof we altijd tijd te kort hebben. Maar de realiteit is dat we zelf beslissen waar we prioriteit aan geven. Een pauze, even bewuste aandacht geven waar je mee bezig bent, is helemaal niet zo tijdrovend. En het biedt je heel wat extra kwaliteit in je leven en werk.


Waarom een pauze nemen tijdens het werk?

Er is intussen heel wat onderzoek gedaan naar de werking van de hersenen en mindfulness. Mensen die regelmatig een mini-pauze nemen:

  • gaan bewuster om met hun taken
  • zijn met de meer belangrijke taken bezig
  • hebben minder last van stress
  • gaan beter om met conflicten
  • voelen zich minder snel bedreigd
  • staan positiever in het werk
  • zijn meer zelfbewust en zijn energieker
  • hebben meer focus
  • zijn aandachtiger
  • zijn creatiever
  • presteren beter

In bedrijven zoals Google en Apple en ook het Belgisch bedrijf Wijs, weten ze dat al veel langer trouwens. Daar bieden ze op de werkvloer heel wat mogelijkheden om zich te ontspannen, om te spelen en tijd te nemen.

Bij heel wat innovatieve bedrijven wordt ook Mindfulness Training aangeboden.


10 ideeën voor een pauze tijdens het werk

Wat kun je doen om een pauze te nemen?

  1. Start de dag met een adempauze en reflecteer over jouw eindresultaat: wat wil je die dag bereiken?
  2. Wat is het ene ding dat het meest belangrijk is?
  3. Neem tijd om een praatje te maken met een collega over iets dat niets met het werk te maken heeft
  4. Neem tijd om aandacht te geven aan je lichaam: even rekken en strekken
  5. Neem bewust de trappen ipv de lift
  6. Zet je wekker telkens op 45 minuten werken, om daarna even recht te staan en kort iets anders te doen
  7. Doe een middagdutje, het best niet langer dan 20 minuten (vergeet dus niet je wekker te zetten)
  8. Drink een lekkere kop koffie of thee, en voel de warmte, je kopje in je handen en voel de warme gloed in je lichaam
  9. Doe een korte meditatie oefening, even met je aandacht naar je ademhaling gaan zonder iets te veranderen, gewoon observeren
  10. Doe iets creatief, zoals het maken van een droedel
  11. Extraatje: Ga voor een korte wandeling en neem alle geuren, kleuren, en lichaamsgewaarwordingen in je op


VRAAG: welk idee om een mini-pauze te nemen voeg jij graag toe?


Wil je meer Mindfulness in je leven?

Mindfulness voor het leven

Mindfulness Voor Het Leven

Stop, adem en ga gefocust verder. Stuur je gedachten, gedrag en beleving. Let op: mindfulness verandert je leven. Deze training toont jou hoe.

Geef jouw reactie:

9 berichten

Wij hadden vroeger de gewoonte om rond 10u, na het bereiken van de eerste deadline, naar de druivelaar (kalender) te kijken. Mop of wijsheid van de dag...
Lees verder
Lees minder
Ik kom bewust met de auto naar het werk (minder stress 's ochtends dan met het openbaar vervoer, ook al sta ik in een mini-file), en het is nét die auto die me verplicht van een minipauze (5 minuten) te nemen, want rond halfelf moet ik naar buiten om de blauwe schijf te verzetten. Eventjes frisse lucht, eventjes de zon, als ze schijnt. Zelfs als er geen tijd is voor een echte pauze, hier kan ik niet onderuit. En het doet me goed.
Lees verder
Lees minder
@KatrienVanReeth

Ik doe een focuswandeling van 15 minuten. Werkt fantastisch. http://eigenwijsheid.be/focuswandeling/
Lees verder
Lees minder
Ik tel er 11 :-)
Lees verder
Lees minder
@KatrienVanReeth

Super ! ?
Lees verder
Lees minder
Ik lees iets wat mij boeit (zoals jouw nieuwsbrief)
Lees verder
Lees minder
Jan, dankje voor de tips. Hier volgen er een paar die ik zelf ook regelmatig toepas: 5 min 's morgens met de blote voeten in het natte gras lopen, heeeerlijk, 's avonds als ik met de kids thuis kom, 5 min op de trampoline, wedden dat je hoofd leeg is? een korte gezichtsmassage 5-10 min, dan merk je pas hoeveel spanning je opbouwt in je gezicht Misschien iets voor jou bij?
Lees verder
Lees minder
Dag Jan, Bedankt voor de tips. Ik heb jammer genoeg ervaring met depressies en een pauze maakt inderdaad een verschil. Alleen het middagdutje is bij ons op het werk nog wat moeilijk. Voor mij is het de fiets of in mijn geval de velomobiel die maakt dat ik fris op het werk kom en 's avonds er een groot deel van de stress er terug kan affietsen. Elke dag 30 km fietsen blijft natuurlijk een inspanning tegenover het gaspedaal indrukken van je auto en ik mis ook het pauzemoment van het verzetten van de blauwe schijf. Aan de andere kant zorg ik dan ook weer dat de "frisse lucht" niet verpest wordt voor de mensen die hun blauwe schijf nog moeten verzetten. Vriendelijke groeten, Rudi
Lees verder
Lees minder
Ik zou op sommige dagen gewoon graag een pauze kunnen nemen. Als leerkracht basisonderwijs ben ik soms een hele dag non-stop bezig. Lesgeven, toezicht op de speelplaats (ruzies oplossen), terug lesgeven en dan onder de middag overleggen, vergaderen, oudergesprekken... of toezicht doen voor zieke collega's. Op zulke dagen heb ik amper tijd om te eten... voor de rest heb ik een kleurboek in mijn bureauschuif zitten :D
Lees verder
Lees minder

Laat een reactie achter

Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.

Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips. 

Doe de test

Spreekt dit jou aan?


Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.