Door corona is er ook tijd voor zelfreflectie én verandering

Tijd voor zelfreflectie.png

Vorige week schreef ik over hoe omgaan met angst en onzekerheid in deze woelige periode. Vandaag wil ik jullie graag inspireren om deze periode ook aan te wenden om tot zelfreflectie te komen en eventueel hier en daar te komen tot echte verandering. 

Een adempauze

Hoewel die hele crisis voor veel mensen echt een drama is, brengt deze crisis ons ook onrechtstreeks een duidelijke boodschap en opdracht.

De voorbije decennia had ik de indruk dat mensen zichzelf voorbij liepen (ook ik), op zoek naar meer en beter, harder en sneller. Met stressklachten als gevolg. Het ene probleem werd opgelost door een ander probleem te creëren, dat opgelost moest worden ... en een nieuw probleem dook op. Een vicieuze cirkel dus. En nu komt zo’n virus en doet het ons van de ene op de andere dag stoppen.

En nu? Tijd om eens in de spiegel te kijken!

Ik weet het. Deze crisis op zich brengt ook heel wat stress met zich mee. Bepaalde mensen hebben het drukker dan ooit. Ik behoor trouwens zelf ook tot die categorie: mijn gezin met 3 kinderen die elke dag thuis aandacht vragen, mijn dagelijkse job in het leiden van een zorggemeenschap én het begeleiden van mensen die (digitaal weliswaar) naar mijn praktijk komen. Maar op andere fronten is het ook het veel rustiger en net op die momenten is er ruimte om achterom te kijken en voorzichtig vooruit te loeren.

Met nieuwe ogen

En toch, ondanks die extra (of andere) stress, is er ook die kans tot reflectie.

Vergelijk het met wat we in mindfulness noemen het verschil tussen de automatische piloot en de beginnersgeest. We werden bij aanvang van de crisis uit onze dagelijkse routine getrokken en moesten een nieuw ritme / structuur opbouwen. Door de verandering in ons dagelijks ritme krijgen we meer mogelijkheden om met “nieuwe ogen” naar ons leven te kijken.

 

Hoe kom je tot zelfreflectie?

Maar hoe doe je dat nu, reflecteren over jezelf? Er zijn tal van mogelijkheden en wat jouw stijl is, hangt af van wie jij bent. Er is dus niet "de juiste manier". Hieronder geef ik je alvast een aantal mogelijkheden.

 

1. Schrijven

Reflecteren begint vaak met het stellen van vragen. Zo heb ik voor mezelf een aantal vragen geformuleerd waar ik graag een antwoord op wil. Mogelijks zal dit ervoor zorgen dat ik aanpassingen doe ik mijn leven.

Het is vooral ’s morgens, net na het opstaan en mijn eerste tas koffie, dat ik me dan neerzet met mijn moleskine schriftje. Ik vertrek vanuit zo’n vraag en schrijf vrijuit wat ik er op dat moment allemaal over denk. Heel vaak blijf ik de “waarom” vraag stellen en blijf schrijven tot ik geen inspiratie meer heb.

Het is een ideale manier om te reflecteren omdat je pen uitnodigt om te vertragen, je kan namelijk niet zo snel schrijven als je denkt. Dus het vertraagt je denkproces, waardoor je meer uit je automatische denkpatronen komt.


2. Ervaringen opdoen

Een andere methode om tot zelfreflectie te komen is om jezelf elke dag een bepaalde opdracht te geven en in de ervaring te stappen en vervolgens hierover reflecteren.

In dit artikel geef ik je 7 concrete opdrachten:  Zo breng je in 7 dagen verbetering in jouw levenskwaliteit


3. Meer ademruimte dankzij Obama en Eisenhower
 

Een van mijn persoonlijke grootste bottlenecks in het realiseren van mijn doelen is tijd en vooral het gebrek aan tijd. Als ik in een drukke en stressvolle periode zit, dan kijk ik wel eens over het muurtje om te kijken en te leren hoe andere mensen dat doen. Hoe zij hun drukke en stressvolle job combineren met een gezin, vrienden, hobby’s, …

Zo kwam ik onlangs bij twee Amerikaanse ex-presidenten uit: President Eisenhower en President Obama. Van hen kunnen we écht iets leren over “hoe omgaan met drukte en stress”. Of we ook iets van President Trump kunnen leren… daar blijf ik alsnog op mijn honger zitten. 

In dit artikel vertel ik je hoe Obama en Eisenhower met hun tijd omgingen: Meer ademruimte dankzij Obama en Eisenhower


4. Ideale week bouwen

Ben je doorgaans iemand die veel rekening houdt met anderen? Dan is er wellicht weinig tijd over om je eigen ding te kunnen doen. Tijd om je bezig te houden met hobby’s, sport, “me-time” … die zaken verdwijnen dan ook vaak als eerste uit je agenda. Na verloop van tijd schieten enkel nog die activiteiten over die met het werk of “zorgen voor anderen” te maken hebben.

Maar je hebt altijd een keuze in het leven. Of je leeft je leven volgens wat er zich aandient, of je leeft met een doel voor ogen en je zet de nodige stappen om dat doel te bereiken. De twee manieren zijn beide meer dan ok. Maar ik kies er bewust voor om te leven volgens de doelen die ik wil bereiken. Om die doelen te bereiken heb ik tijd nodig, tijd die ik ook bewust plan.

In dit artikel help ik je stap voor stap om jouw ideale week te bouwen. Het resultaat is een structuur in de vorm van een agenda met blokken tijd voor wat jij belangrijk vindt. Op deze manier bepaal je voor jezelf wat jij prioritair vindt en wanneer een activiteit het best past in de dag: Hoe je meer tijd krijgt voor jezelf dankzij het bouwen van je ideale week.

 

5. Oefeningen uit de positieve psychologie 

Wist je dat gelukkige mensen tot 10 jaar langer leven? Op zich mooi meegenomen dat je langer leeft, maar wat mij vooral interesseert is de kwaliteit van leven. Kwaliteit boven kwantiteit. Dus, gelukkig én langer leven… daar teken ik voor.

Ik ben altijd al een fan geweest van eerder het positieve te bekijken, het beste te maken van wat er is. Een kok moet koken met de ingrediënten die hij heeft. En zo is het ook in het leven. Het is wat het is. Doen met wat er is en “leven”!

In dit artikel vertel ik je wat meer over positieve psychologie en geef ik je 3 leuke en inspirerende oefeningen uit de positieve psychologie die een boost kunnen geven aan jouw sprankelend en betekenisvol leven: 3 oefeningen uit de positieve psychologie voor een sprankelend en betekenisvol leven


Besluit 

Nee, het zijn niet de beste tijden die we momenteel beleven. Veel mensen rond ons (of misschien wel jij) maken drama’s mee. Maar anderzijds is het ook hét moment om even stil te staan en te kijken hoe je verder wil.  Ik ben erg benieuwd naar wat dit ons (en mij) brengt en hoop uiteraard dat iedereen gezond mag blijven én dat we snel terug met elkaar kunnen afspreken


Graag tot snel!

Jan

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste om een ​​reactie achter te laten!

Laat een reactie achter