Omgaan met onzekerheid en angst

city-1868530_640.jpg

We beleven momenteel vreemde tijden. De wereld lijkt wel helemaal stilgevallen. Iedereen tracht op z’n eigen manier om te gaan met deze nieuwe realiteit.

En het moet gezegd: het brengt heel wat angsten naar boven. Ik zie mensen met smetvrees, hoor mensen praten over hun financiële onzekerheid en zelfs mogelijk faillissement. Andere mensen zijn bang om hun werk te verliezen, bang voor wat de toekomst brengt. 

Angst doet iets vreemd met ons als mens. We verlammen en doen niets meer. Of we schieten in actie en beginnen te poetsen of harder te werken. En anderen … tja, die doen gewoon vreemde dingen (zoals het hamsteren van toiletpapier).

Hoe kunnen we deze periode goed doorstaan? Hoe kunnen we, middenin deze periode van angst en onzekerheid, toch terug sprankels en kwaliteit in ons leven brengen? Daarover gaat dit artikel.

Onzekerheid en angst was er al

Voor de uitbraak van deze coronacrisis was de toekomst - geloof het of niet - even onzeker. Alleen staan we daar doorgaans niet bij stil. Elke dag verliezen mensen hun werk, sterven mensen, zijn er ongevallen in het verkeer, worden mensen ziek, etc … maar praten we er enkel over als het dicht bij is. Als het iemand in onze familie of vriendenkring overkomt. Maar vandaag worden we voortdurend gewezen op die onzekere en bange toekomst door er met elkaar over te praten, door het nieuws, de sociale media … het is werkelijk overal. En dat maakt ons uiteraard bang! 

Brengt dit ook iets positief?

Uiteraard wel! Elke crisis brengt ook nieuwe mogelijkheden. Mijn volgend artikel zal gaan over de kansen die een crisis biedt en hoe jij die kan ontdekken en aanwenden in jouw leven en werk. 

7 tips om met de “corona” angst om te gaan 

In deze volgende 7 tips ontdek je hoe jij met angst en onzekerheid kan omgaan.

1. Breng ritme en structuur aan in je dag en je week

Niks zo belangrijk in onzekere tijden dan een goede dagstructuur want dat brengt voorspelbaarheid. Hoe doen we dat? Simpel: op tijd gaan slapen én op tijd opstaan, eten en bewegen, je dagactiviteiten plannen, enzo .. . Wij maken in ons gezin ook een verschil tussen een weekdag en een weekend. We zorgen doorgaans ook voor gezond eten in de week en in het weekend kan het al eens wat ongezonder.

2. Beweeg

De angst en stress zetten zich vast in ons lichaam. Beweging is de ideale manier om die stress uit ons lichaam “te schudden”. Dus doe wat je graag doet: wandelen, fietsen, joggen, .. of gewoon in je woonkamer lichaamsoefeningen doen.

3. Ga de natuur in

Niks zo ontspannend als een wandeling in de natuur. Even de wind door je haren voelen (als je er hebt, tenminste) of het zonnetje voelen op je gezicht. De geur van gras of bos. Het ritselend geluid van de blaadjes, … . Je begrijpt wel wat ik bedoel.

4. Doe ontspanningsoefeningen

Misschien heb je ervaring met meditatie of mindfulness. Of doe je aan yoga of andere vormen van ontspanningsoefening? Waarom ze dan nu niet toepassen?

Of misschien wil je wel eens proberen of het voor jou iets is? YouTube staat vol van filmpjes die je op weg helpen. Doen!

5. Zie de kleine gelukskes

Ook nu zijn er overal kleine en grote geluksmomentjes te vinden. Het enige wat je nodig hebt, is een open mind en de wil om ze te zien. Of nog beter: probeer eens een klein geluksmomentje te creëren voor wie je graag ziet!

6. Verminder (drastisch) het nieuws

Als je wil, dan kun je tegenwoordig om de 10 minuten een of ander “breaking news” lezen of horen over deze pandemie. De hele wereldpers is er mee bezig. Maar dat maakt ons onrustig en angstig. Beperk dus voor jezelf de overload van nieuws en maak met jezelf een afspraak wanneer en hoelang je nieuws wil ontvangen.

7. Dag per dag

We weten niet hoelang deze periode zal duren. Dus kun je maar beter niet teveel vooruit kijken. Maak plannen voor vandaag en morgen, maar laat de rest van de toekomst open. Toch ook wel wat avontuurlijk, niet?

 

Ik wens je een goede gezondheid toe en graag tot snel !

Jan

 

 

3 berichten

Dankjewel voor deze opmonterende woorden.

Grtjs en ik wens jou en je naasten een goede gezondheid toe.

Read more
Read less

Van mij ook een dankjewel, heel helder. Kga snel naar je volgende verhaal. 

Grt. En wens je veel gezondheid en rust toe. 

Read more
Read less

beste Jan,

ik heb genoten van dit artikel - en nog steeds.

heb een post-it genomen en de punten hierop genoteerd : voor mij is het duidelijk dat 7 mijn werkpuntje is.

goede gezondheid aan jou en je naasten.

Read more
Read less

Laat een reactie achter