Goed communiceren? 20 tips voor een verbindend gesprek

verbindend gesprek.png

Voel jij je ook vaak misbegrepen?
Of verval je soms wel eens in een conflict, terwijl dat niet jouw bedoeling is?

We leren als kind allemaal praten in onze moedertaal. Maar écht praten met elkaar, ... en dan bedoel ik iets anders dan over koetjes en kalfjes ... dat leren we eigenlijk niet. Behalve je een opleiding hebt gevolgd in de menswetenschappen, waarbij communiceren deel uitmaakt van de job (zoals sociaal werk, orthopedagogie, ... ).

Het is trouwens niet omdat je dit op school hebt geleerd of omdat je dit elke dag toepast op het werk, dat je dit ook automatisch thuis doet. Het vraagt bewuste aandacht en vaardigheden om tot een goed gesprek te komen.

In dit artikel wil ik je graag 20 tips meegeven hoe je tot diepgaandere gesprekken kunt komen.

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

In gesprekken zijn we te vaak bezig met ons eigen mening, onze eigen behoeftes, onze eigen grappen, etc ... 
We doen dat allemaal. Maar als we dat allemaal doen, met wie praten we dan écht? Met onszelf dus.

Stephen Covey (auteur van het boek waar ik grote fan van ben)  schreef: "eerst begrijpen, dan begrepen worden". Wil je een echt gesprek voeren met de ander, dan hebben we eerst te luisteren (en helemaal en volledig te luisteren). Als de ander zich helemaal begrepen voelt, dan zal die ook helemaal open staan om te luisteren naar jou.

De hoogste vorm van luisteren is empathisch luisteren. Volgens Covey is dit luisteren met je ogen en vooral met je hart. Dit maakt wel dat je kwetsbaar bent in het gesprek, maar het brengt het gesprek tot een heel ander niveau. Probeer het maar eens :-).


Probeer het NIET op te lossen .... want het gaat niet over de nagel

Een filmpje dat goed samenvat wat maakt dat iemand zich niet begrepen voelt, is omdat de gesprekspartner oplossingen biedt maar geen luisterend oor. En het is net dat wat nodig is in een goede babbel: een luisterend oor. 
Een adviesgesprek is natuurlijk iets anders, daar verwacht de ander net wel advies en oplossingen. Maar in een gewone babbel, daar is het praten en luisteren belangrijk. 

 

Hoe verloopt communicatie eigenlijk?

Bij communicatie is er altijd:  

  • zender 
  • ontvanger  
  • middel (persoonlijk gesprek, email, gsm, facebook, twitter, …) 
  • een context (omgeving, situatie, …) 

De zender en de ontvanger hebben beiden een binnenkant (gedachten en gevoelens) én een buitenkant (verbale & non-verbale taal).

 

In elke stap van de communicatie kan er ruis optreden. Ruis kan een bron zijn van misverstanden.

Bijvoorbeeld kan de lichaamstaal van iemand ons iets helemaal anders vertellen dan de woorden die hij/zij gebruikt. Of kan de locatie of het tijdstip van het gesprek helemaal niet gepast zijn. Of kan de verteller wat hij echt denkt niet vertellen. En zo zijn er heel veel zaken die verkeerd kunnen lopen in het gesprek. Net daarom moeten we zeer aandachtig zijn als "ontvanger" en bij de minste verwarring dit ook bevragen. 

Bovendien hebben we in het gesprek ook een bepaalde "bril" op. De bril waarmee we die dag opgestaan zijn: onze emotionele bril, zeg maar. En ook dit kan een aanleiding zijn voor een gesprek dat volledig in de soep draait.


Tien tips om begrepen te worden  

  1. Geef jouw boodschap op een gestructureerde en eenvoudige manier  
  2. Bereid erg belangrijke boodschappen altijd voor 
  3. Kies het juiste tijdstip 
  4. Leef je in je gesprekspartner in 
  5. Durf ook jouw emoties te benoemen (blij, boos, verdrietig, …) 
  6. Luister ook naar wat je gesprekspartner zegt en op welke manier hij dat doet (verbale en non-verbale taal) 
  7. Wees authentiek, wees “echt” in je boodschap… straal uit wat je zegt 
  8. Zorg voor de juiste context, situatie waar je je verhaal brengt 
  9. Kies voor het juiste communicatiemiddel (face to face, email, telefoon, brief, sms, …) 
  10.  Groei in het geven van boodschappen door feedback te vragen 


Tien tips om beter te begrijpen 

  1. Check of je de boodschap juist begrepen hebt door herhalen in je eigen woorden 
  2. Luister echt: wees met al je aandacht bij de ander en tracht niet met je eigen gedachten en gevoelens bezig te zijn terwijl de ander praat. In NLP noemen ze dit 'uptime' (versus 'downtime') 
  3. Past dit moment je niet om te luisteren? Zeg dat dan en maak een afspraak waarbij je vervolgens met 100% aandacht kunt luisteren 
  4. Laat stiltes toe 
  5. Stel bijkomende (open) vragen (wie, wat, waar, … ) 
  6. Maak notities indien gepast 
  7. Luister en blijf zolang mogelijk bij het verhaal van de zender  
  8. Zorg voor een open lichaamshouding, een luisterende lichaamshouding 
  9. Is het verhaal je niet duidelijk, heb je het niet begrepen? Durf dit te zeggen en vraag verduidelijking. Iedereen wil begrepen worden… 
  10.  Groei in het (actief) luisteren door feedback te vragen 


Vraag: als er 1 tip is die je hieruit meeneemt, welke is dat?

4 berichten

2e tip luister echt, maar dan echt he.

Door Els Ghesquiere op Sun, Feb 17, 19 at 19:26 · Reply · Like

Tip 3 Past het moment niet om te luisteren zeg dat dan en kies een moment waar je 100 procent alle aandacht kan geven en echt luisteren. 

Door Kathleen Geens op Mon, Feb 18, 19 at 07:36 · Reply · Like

Ook fan van Covey.

Scharmer verdiept luisteren, zie zijn levels of listening toegepast in zijn U model❣️

Door Henk Boer op Tue, Feb 19, 19 at 14:04 · Reply · Like

Tip 3 Past het moment niet om te luisteren zeg dat dan en kies een moment waar je 100 procent alle aandacht kan geven en echt luisteren ; lijkt me niet eenvoudig om te zeggen, maar het is wel eerlijk natuurlijk en dan maar hopen dat de "ander" het begrijpt dat hij /zij met zijn vraag/verhaal op een ongelegen moment komt ...

Door Chantal Van Kerckhove op Wed, Feb 20, 19 at 12:09 · Reply · Like

Laat een reactie achter