Vullen of voeden: wat kies jij?

vullen of voeden.jpg

Met bewuste aandacht leven – ofwel mindful leven - laat ons toe te onderzoeken wat we nodig hebben, om te doen wat écht belangrijk is, wat voedend is voor onszelf. Nee, ik heb het niet specifiek over voeding in dit artikel. Het gaat over elke activiteit die je bewust en onbewust doet in je dagdagelijks leven en die energiegevers of energievreters zijn voor jezelf. Kiezen tussen de automatische piloot of het bewust maken van een keuze.

Meer dan 25 jaar dronk ik koffie.
Het was mijn eerste activiteit in de ochtend: koffie maken en vooral véél koffie drinken. Ik had het nodig om wakker te worden en energie te krijgen. Na mijn eerste koffie kwam onmiddellijk een tweede. En zo ging dat de hele dag door. Ja zelfs na mijn avondeten dronk ik koffie.

Wat ik niet wist, is dat koffie kortstondig een energieshot geeft en vervolgens een energiedip. Dat maakt dat je na het drinken van een koffie het gevoel krijgt dat je meer energie hebt, maar direct daarna lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Dus drink je opnieuw koffie. En zo krijg je grote energieschommelingen door de dag.

Ik heb koffie vervangen door water.
Nu drink ik 2 liter water per dag, in plaats van koffie.

Sinds ik gestopt ben met sloten koffie drinken heb ik gedurende de hele dag lang een mooie balans in mijn energie. Gedaan met die energieschommelingen. Heerlijk!

Koffie was voor mij “vullen” geworden in plaats van “voeden”.
Nu drink ik af en toe ‘s middags in het weekend een koffie. Niet omdat ik het nodig heb, wel omdat ik ervan geniet. Koffie is op zo’n moment voeden en niet langer vullen.

Het verschil tussen vullen en voeden?

Vullende activiteiten zijn die activiteiten die je op automatische piloot doet ter compensatie van iets wat onaangenaam is. Je doet het omdat je het gewoon bent.

Een voorbeeld?

Je had een zware dag en ’s avonds drink je enkele glaasjes alcohol om de onaangename gevoelens (zoals moe, leeg, eenzaam, ... ) te verdoven.

Ook sport, sociale media, email checken, en ja .. ook werken, … het zijn allemaal activiteiten die vullend kunnen zijn (en niet voedend).

Het gaat over de intentie waarmee je het doet.

Wanneer je een activiteit doet, eet of drinkt om iets anders te compenseren, een onaangenaam gevoel niet te voelen, dan is het vullend.

Als je bewust kiest voor een activiteit omdat het je deugd doet, omdat je er energie van krijgt (op lange termijn), omdat het verrijkend is… dan is het voedend.

Voeden kan veranderen in vullen (en omgekeerd)

Soms kan een voedende activiteit ook vullend worden. Zo was joggen voor mij een tijdlang een erg voedende activiteit. Ook al kost het energie om te joggen, ik kreeg er een boost van energie voor in de plaats. Tot op een bepaald moment ik "moest" joggen. Ik liep mezelf figuurlijk voorbij.

Op den duur ging ik joggen omdat ik het zo gewoon was - op automatische piloot - en omdat ik het aan mezelf verplicht was. Joggen werd plots een vullende activiteit. Goed dat ik me daarvan bewust werd en koos voor een activiteit die wel voedend is. Dat is voor mij op dit moment fietsen en wandelen. 

En zo kan ik heel wat voorbeelden geven:

  • Schrijven van deze blog was een tijdje vullend, nu opnieuw voedend.
  • Mediteren was een tijdlang vullend, nu terug voedend.
  • Lezen en podcasts beluisteren was een tijdlang vullend, nu terug voedend.
  • ...

Het vraagt moed om dit te zien én te veranderen.
Want vaak heeft het met identiteit te maken. Want he, ik ben toch een jogger? 

Laat toe dat je een mens in verandering bent.
Gisteren, vandaag en morgen ... het vraagt telkens om aandacht te geven aan dat wat jij nu nodig hebt, op elk moment van de dag, week, maand, jaar, ... .

Oefening: onderzoek eens jouw dagelijkse activiteiten. Welke activiteiten zijn voor jou op dit moment vullend en voedend?

Vraag: beslis welke vullende activiteit jij vandaag vervangt voor een voedende activiteit. Ik lees het graag bij de reacties!

8 berichten

Hier heb ik nu eens nog nooit bij stilgestaan se. En dan nog zeker niet het feit dat dit in de loop van de tijd kan veranderen. Ik ga zeker en vast de oefening maken voor mijn eigen. Hartelijk dank voor de tip. 

Tom. 

Door TomVDBroeck op Sun, Jan 27, 19 at 19:36 · Reply

Fijn om te lezen Tom! Veel succes

Door Jan Jacobs Staff op Sun, Jan 27, 19 at 20:55 · Reply

Wat een waardevolle lens om de zaken te bekijken Jan!

Door Bert Heymans op Mon, Jan 28, 19 at 09:55 · Reply

Ik begrijp wat je bedoelt Jan. Maar soms is het onderscheid niet altijd duidelijk. Zo kan een schijnbaar vullende activiteit als joggen op automatische piloot uiteindelijk toch ook een stukje voedend zijn denk ik. Zoals alles in het leven is het zelden een zwart-witverhaal. Maar een keer stilstaan bij de manier waarop we onze dagen vullen is zeker waardevol. Bedankt voor jouw gedeelde inzichten!

Door Bram Jordens op Mon, Jan 28, 19 at 11:49 · Reply

Wat een mooi en waardevol artikel zeg. Zeker de moeite waard om hier aandacht aan te geven. 

Door Shamanta op Mon, Jan 28, 19 at 13:08 · Reply

Ik weet dat tv kijken voor het slapen gaan vullend is. Maar ik weet ook dat dit op het zelfde moment ook voedend is en dan bedoel ik niet aan bepaalde kennis op doen van bv een documentaire. 

Door Steven ad op Mon, Jan 28, 19 at 21:33 · Reply

Eentje om over door te denken. Merci! Groetjes

Door Ria Schenk op Tue, Jan 29, 19 at 06:45 · Reply

Hoi Jan , 

Mooi geschreven. Ik ben het helemaal met je eens. Dit is precies waar ik me steeds meer in aan het verdiepen ben. Positieve gedachten, bewustwording, voeding, voelen wat goed voor mijn lichaam en geest is en wat niet. 

Met vriendelijke groeten 

Samantha van IJselmuijden www.yoga11.com

Door Samantha Van IJselmuijden op Sat, Feb 02, 19 at 16:47 · Reply

Laat een reactie achter