Mediteren: 7 voordelen volgens wetenschappelijk onderzoek

voordelen-meditatie.png

Steeds meer mensen ontdekken meditatie. Al een hele lange tijd werk ik met mensen, zowel in mijn praktijk, in scholen en in organisaties. In mijn beginperiode, als ik over meditatie sprak, leek ik bijna een buitenaards wezen. Of misschien eerder een newage-achtig geitenwollensokken type. Maar de laatste jaren kan ik vrijuit over meditatie spreken. Veel mensen hebben er over gelezen of hebben intussen een cursus gevolgd of zijn er in het dagelijkse leven mee bezig. En terecht, want de wetenschap heeft intussen bewezen wat de voordelen zijn. Ik mediteer sinds 2007 dankzij een cursus mindfulness. En lange tijd was mediteren niets meer dan iets waar ik naartoe greep als ik het moeilijk had. Ik zag mediteren eerder als een hulpbron voor moeilijke tijden. Het was verre van een dagelijkse gewoonte. Vorig jaar inspireerde een vriend me om er een dagelijkse gewoonte van te maken, sinds dat moment mediteer ik dagelijks en dit verdiepte echt de hele ervaring. In dit artikel lees jij hoe te mediteren en 7 wetenschappelijk onderzochte voordelen van meditatie. Ohja, ik vertel je ook over mijn nieuwe online programma: Mediteren voor Beginners (waarover ik natuurlijk ontzettend enthousiast ben!). 

Wat is meditatie nu eigenlijk?

Om het even heel simpel - in mijn eigen woorden - te verklaren: Mediteren is “aandacht geven aan dat wat er nu is”. En dat kan in heel veel verschillende vormen: zittend, liggend, staand en tijdens beweging. Het kan zelfs terwijl je eet of terwijl je eten maakt. Als je maar bewust bent van het feit dat je “bewuste aandacht geeft aan dat wat er nu is”. John Kabat Zinn schrijft over meditatie: "Meditatie is de enige bewuste en systematische menselijke activiteit waar het in de kern niet gaat over het verbeteren van jezelf of ergens anders te komen, maar wel om simpelweg te realiseren waar je al bent." Het gaat dus niet over jezelf willen verbeteren of iets te veranderen, niet over "ontspannen" of om een onaangename ervaring weg te duwen dankzij meditatie. Wel om bewust te worden van dat wat er op dat moment is en er ruimte aan te geven. Er zijn heel wat misverstanden over meditatie. Ik hoor wel eens iemand zeggen: ik wil door meditatie die ongaangame gevoelen vergeten. Of ik wil geen gedachten meer. Zo werkt het niet natuurlijk. Je kunt niet niet denken, want ons brein heeft als functie om te denken. Gedachten, geluiden, emoties, fysieke ervaringen zijn er zo goed als altijd. Je kunt ze niet wegduwen. Maar je relatie tot die gedachten, emoties, … kun je wel onderzoeken en veranderen. En dat is een van de grootste voordelen van meditatie.

Deze grappige boeddhistische monnik vertelt over het aapje in ons brein.

https://youtu.be/8b32ep8Rhtw Het aapje in ons brein is een leuke metafoor om te begrijpen wat daar boven in ons hoofd gebeurt. Dat aapje is constant aan het praten "blablablablablaabla". Het geeft instructies, feedback, kritiek, ... . Maar dat aapje is niet "ik". Dat aapje is gewoon wat ons brein doet: gedachten genereren. En "ik" kan dat aapje horen, maar ik hoef daar niets mee te doen. "Ik" ben dus niet mijn gedachten. "Ik" ben ook niet mijn emoties. En "Ik" ben ook niet mijn lichamelijke sensaties. 

De wetenschappelijk onderzochte voordelen van meditatie:

Rolf van Baalen, een yoga instructeur uit Nederland schreef onlangs een boeiend artikel over de wetenschappelijk onderzochte voordelen van meditatie.

1. Voorkomen van depressie

We weten intussen door tientallen wetenschappelijke studies dat mediteren en mindfulness preventief helpen om depressie te voorkomen. Piekeren is een van de kenmerken van mensen met een depressie en dankzij mediteren leer je meer afstand te nemen van gedachten. Je leert ze eerder te observeren en te laten zijn dan je er door  mee te laten sleuren.

2. Meer emotionele balans

Ook je emotionele balans ervaart voordelen bij meditatie. In een onderzoek uit 2012 werden de hersenen van mensen die aan een 8-weekse meditatie cursus meededen gescand. Hieruit bleek dat na de cursus de hersenactiviteit in het deel van de hersenen wat de emoties regelt lager was. Dit betekent niet dat je als je mediteert helemaal geen emoties meer hebt, maar dat je deze beter onder controle hebt.

3. Compassie ontwikkelen

Compassie of mededogen met jezelf en anderen is misschien wel dé sleutel naar een liefdevollere wereld. En één van de effecten van meditatie is dat je ook compassie ontwikkelt. Een onderzoek heeft aangetoond dat alleen al een korte meditatie de compassie van mensen met 50 procent kan verhogen.

4. Betere focus en concentratie

Ja, je ervaart ook een veel betere focus en concentratie. Uit diverse studies van o.a. de Harvard Universiteit blijkt dat door meditatie alpha golven in de hersenen toenemen. De zogenaamde ‘Alpha staat’ zorgt er voor dat je beter kunt leren en meer informatie kunt verwerken. We zijn creatiever en we gebruiken onze beide hersenhelften. Daarnaast wordt informatie in onze omgeving die ons kan afleiden er  door deze alpha golven juist uitgefilterd.

5. Je wordt gelukkiger

In het boek ‘Destructive Emotions’ beschrijft sociaal psycholoog Daniel Goleman verschillende experimenten die hij heeft gedaan met Lama Oser, de rechterhand van de Dalai Lama. Deze man heeft meer dan dertig jaar ervaring met meditatie. Een van die onderzoeken wees via een hersenscan aan dat Lama Oser’s verbinding tussen beide hersenhelften veel hoger was dan gemiddeld. En hoe hoger het ratio tussen de linker en de rechter hersenhelft, hoe gelukkiger mensen zijn.

6. Verminderde schrikreactie

Schrik je als er iets plots en onverwachts iets gebeurt? Dat is helemaal normaal. Iedereen heeft dit. De minimale reactie is knipperen met je ogen. Lama Oser was de eerste persoon ooit die zijn schrikreactie kon onderdrukken. Op het moment dat hij mediteert is hij zo ontspannen, zo gefocust dat niets hem af kan leiden. Er is een duidelijke relatie tussen de mate waarin iemand schrikreacties ervaart en de mate waarin iemand angstig is. Ook hierin wordt duidelijk wat het voordeel van mediteren is. Met andere woorden: dankzij meditatie train je ook jouw schrikreactie en maak je dus ook dat je minder angstig wordt als persoon.

7. Sterker immuunsysteem

Jawel,  naast alle mentale voordelen zijn er ook fysieke voordelen. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de Mindfulness Based Cognitive Therapy waarin meditatie een belangrijke plek heeft, injecteerde een aantal deelnemers van een meditatieprogramma met een virus om te testen hoe hun immuunsysteem daarop zou reageren. De mensen die meededen aan het programma bewezen een sterker immuunsysteem te hebben en sneller te herstellen dan mensen die niet mediteerden.

Mediteren voor Beginners

Ik laat je alvast kennismaken met een eerste meditatie uit deze reeks. Druk op de play knop en ervaar wat deze meditatie met jou doet: [soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/301168885?secret_token=s-juD5b" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]   Wil je meer? Dat kan :-) Dan is deze online training helemaal op maat van jouw wensen, want dankzij deze training leer je niet enkel hoe je mediteert… je gaat er ook echt mee aan de slag dankzij de 21 geleide meditaties van 6 meditatie-experts.    

Surf naar Mediteren voor Beginners en ontdek alles over deze inspirerende online training!  

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste om een ​​reactie achter te laten!

Laat een reactie achter