Vergroot 7 keer je zelfvertrouwen en geef jezelf een boost!

Zelfvertrouwen is geloven in jezelf. Het is vertrouwen op je eigen mening, het geloven in jezelf en in jouw kunnen. Het bepaalt in sterke mate hoe je naar jezelf kijkt en hoe je met jezelf omgaat. Een gezonde dosis zelfvertrouwen maakt dat je betere prestaties kunt leveren, dat je je goed in je vel voelt, dat je zelfwaardering vergroot en dat je meer uitdagingen aandurft.

Heb je te weinig zelfvertrouwen, dan zal dat ook een een negatief effect hebben op jouw welbevinden. In dit artikel geef ik je alvast wat suggesties om te werken aan je zelfvertrouwen.

meer zelfvertrouwen

 

Van een negatieve spiraal, naar een positieve spiraal van zelfzekerheid

Mensen die onzeker zijn over zichzelf, komen dikwijls in een negatieve spiraal terecht. Ze hebben onzekere gedachten over zichzelf. Dit is zichtbaar in hun gedrag waardoor ze geen bevestiging krijgen door hun omgeving (vragen dit wel vaak expliciet) en dit brengt extra twijfels met zich mee over zichzelf.

negatieve cirkel van zelfvertrouwen

De kunst is om deze negatieve spiraal te doorbreken. De beste plek om te starten is om over dat drempeltje te stappen, dat voelbare drempeltje van "ik wil wel, maar ik durf niet".  Niet langer denken, maar doen. Dankzij je lef, ga je positieve bevestiging krijgen en zal je zelfvertrouwen een boost krijgen.

positieve cirkel van zelfvertrouwen

Er zijn nog heel wat andere zaken die jij kunt doen om je zelfvertrouwen een boost te geven.

1. Jouw belangrijkste kwaliteiten Schrijf jouw 5 belangrijkste kwaliteiten op een plaats die je dagelijks tegenkomt (bv je agenda). Ken je ze niet? Vraag dan gewoon even aan je vrienden of familie waarvoor ze jou waarderen.

2. Vergelijk jezelf vooral met jezelf en niet met anderen. Kijk welke groei je hebt doorgemaakt. Anderen zullen altijd wel iets beter kunnen of meer hebben, dat is voor iedereen zo. Dus blijf bij jezelf.

3. Het succesboekje Koop voor jezelf een mooi schriftje en doop het om tot jouw succesboekje. Schrijf hier elke dag voor het slapengaan 1 succes van de dag in. Dat kan gaan over het lekkere eten dat je hebt gemaakt of een compliment dat je kreeg op het werk… alle kleine of grote successen. Het lezen in dit boekje zal je echt een boost aan zelfvertrouwen geven.

4. Visualiseer Beeld jezelf regelmatig in hoe jij iets wil aanpakken met extra zelfvertrouwen. Alles start met verbeelding en de kracht van visualisatie.

5. Ontspan goed en verzorg jezelf goed Doe leuke dingen met leuke mensen. Een positieve en ontspannende sfeer zorgt voor extra zelfvertrouwen.

6. Leg de lat niet altijd te hoog Wellicht ben jij ook een perfectionist, zoals de meeste mensen die worstelen met zelfvertrouwen. Je weet bijzonder goed wat je wil en je wil het ook meteen super goed doen. Een gewoon “ok” is meer dan goed genoeg!

7. Laat kritiek van anderen bezinken. Wist je dat de kritiek die je krijgt van anderen, meer zegt over de persoon die het geeft dan wie de kritiek krijgt? Natuurlijk kun je altijd leren van feedback, maar pak het ook niet te serieus!

Wil jij groeien in zelfvertrouwen?

Geef je zelfvertrouwen een boost en doe mee met de cursus "kom op voor jezelf". Binnenkort start een nieuwe reeks en de plaatsen zijn schaars, dus schrijf je snel in: Assertiviteitstraining: "Kom Op Voor Jezelf"

Vraag: Welke tip voeg jij graag toe aan deze reeks? Schrijf het bij de reacties.

 

2 berichten

omring je met positieve mensen, mensen die zich goed voelen, want je bent het gemiddelde van de 7 mensen om je heen.
Door Heidi Herregodts op Mon, May 16, 16 at 10:13 · Reply · Like
Dank je wel Heidi, mooie tip!!
Door Jan Jacobs op Mon, May 16, 16 at 10:15 · Reply · Like

Laat een reactie achter